تابلو برق خازنی

برای درک بهتر تابلو برق خازنی ابتدا باید با مفهوم بانک خازنی آشنا شویم. مجموعه‌ای از خازن‌های کنار یکدیگر که برای اصلاح ضریب توان شبکه استفاده می‌شوند را بانک خازنی میگویند. اهمیت برق در صنایع بزرگ و کوچک امروزی غیرقابل‌ انکار است بنابراین مدیریت و استفاده بهینه امری بسیار مهم است.

وجود توان ری اکتیو در سیستم باعث کاهش توان مؤثر موجود در شبکه و کاهش عملکرد تجهیزات می شوند و این یعنی افزایش هزینه‌ها، بنابراین برای جبران این هزینه‌ها و افزایش توان موجود در تجهیزات نیاز است از بانک خازنی در تابلو برق استفاده کنیم.

موتورها، وسایلی که دارای سیم‌پیچ هستند، ترانسفورمرها و هر وسیله‌ای که در خود سلف (سیم‌پیچ) دارد باعث ایجاد ری اکتیو می‌شود که ری اکتیو هم مانند توان اکتیو در صورتحساب مشترک محاسبه می‌شود، بانک خازنی باعث می‌شود توان ری اکتیو وارد شبکه نشود.

تابلو برق خازنی

به منظور اصلاح ضریب توان شبکه، مجموعه ای از خازن ها را کنار یکدیگر قرار می دهند که به آن بانک خازنی گفته می شود. همچنین تابلو خازنی به مجموعه ای از خازن ها می گویند که بتوان توسط آن توان راکتیو را کنترل نمود. کاربرد بانک های خازنی در شبکه توزیع، شبکه های انتقال انرژی، مراکز صنعتی و در پست های سوئیچینگ است.